iSEN na kolotoči

 

 

Termín jednání u kulatého stolu je všeobecně známý. Stůl z legendy o králi Artušovi, který nemá žádné čelo ani rohy. Všechny osoby, které u stolu sedí, tak mají stejné postavení, u kulatého stolu neexistuje žádné privilegované místo...

Ale už jste slyšeli o jednání u kulatého stolu kolotoče? Když se prokoušete úvodem článku, tak se o jednom takovém setkání dočtete 🙂

iSEN může znamenat dvě věci: SPLNIT SI svůj SEN a také anglickou zkratku Special Education Needs – SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY , i je prvním písmenkem všech Apple produktů a spojuje náš SEN:

Chtěli bychom se stát komunitou rodičů, učitelů, terapeutů a všech ostatních, kteří sdílejí informace o tom, jak pomocí iPad, iPhone a iPod Touch pracovat s dětmi, které mají speciální potřeby.

Toto jsem napsala do nově vzniklého blogu iSEN 4. května 2011.  Jak to vypadá dnes…

Na začátku jsme byli tři, s jedním zapůjčeným iPadem a iPodem. Prokousali jsme se, do té doby pro nás naprosto neznámým, operačním systémem, pročetli jsme mnoho zahraničních blogů a stránek k tématu, shlédli desítky videozáznamů na youtube, naučili se orientovat v aplikacích a stahovat ty, které se nám hodí. Natočili jsme první vlastní videozáznamy… řeknou víc než mnoho slov.

V České republice zatím chybí větší informovanost o možnostech využívání tabletů ve speciálním školství, jak mezi rodiči dětí s postižením, tak zejména v odborné učitelské komunitě. Zároveň postrádáme vhodné aplikace v českém jazyce. Chceme se to pokusit změnit. Proto vznikla iniciativa iSEN, jejímž cílem je aplikovat zahraniční zkušenosti do českého speciálního vzdělávání, ukázat možnosti využívání iOS pro vzdělávání a rozvoj komunikace, vyzkoušet a recenzovat vhodné aplikace a vytvořit systém poradenské služby k této problematice. Věříme, že tyto produkty mohou výrazně podpořit vývoj dětí, které z důvodu svého řečového, motorického, mentálního nebo jiného vývojového postižení mají ztíženou komunikaci s okolím.

Na blogu postupně přibývaly konkrétní informace a zkušenosti, které jsme získali, a o které jsme se chtěli podělit.  K dnešnímu dni je příspěvků 49, ale za mnohem důležitější považuji, že pod mnohým z nich je 1 – 11 komentářů. Ještě širší výměna informací probíhá na stránce iSEN na Facebooku. Teď jsem teprve naplno ocenila význam sociálních sítí :). Našel jsi novou aplikaci, je něco zrovna za výhodnou cenu, nevíš si z něčím rady, máš problém? Odezva bývá okamžitá. Naše základna se rozrostla o rodiče, speciální pedagogy, logopedy, vývojáře… V našem okolí, skutečném i online komunitě, přibývá rodin, které iPad zakoupily a začínají aplikace využívat se svými dětmi. 

Před pár dny proběhlo společné setkání komunity v Krkonoších –  první iSNĚNÍ, kde jsme si ujasnili, že cesta, kterou jdeme má budoucnost a je otevřená. Na inspirativním setkání s iPady jsme kromě rodičů, pedagogů a zástupce vývojářské organizace mohli přivítat i milého hosta z  Metodického portálu (díky Jano ). A děkuji i ostatním moderátorům a dalším spřízněným portálovským duším za podporu 🙂 a vůbec za celou platformu a sdílnou atmosféru Metodického portálu. 

A ten kolotoč z úvodu? Když se diskuze účastní i děti a při propršeném víkendu zasvitne sluníčko… je to ideální cesta, jak pokračovat v započatém rozhovoru 🙂

A tak zveme mezi sebe další z vás, kteří pracujete s dětmi se speciálními potřebami. Naskočte na náš iSNOVÝ kolotoč (zastavíme na chvilku, aby se vám nezatočila hlava) a společně využijme ohromné možnosti technologií k prospěchu našich žáků.  První věty nemluvícího Martina pomocí komunikační aplikace, Járova rozvíjející se slovní zásoba, viditelný pokrok Verunky s těžkým mentálním postižením, zaujaté soustředění malých autistů, Florimona a Nisy, možnost manipulačních činností u Filípka a Zuzky s těžkým tělesným postižením…. (dosaďte si jména těch svých dětí) za to stojí.